Mimosawijk infrastructuur - FAQ
Op deze pagina bundelen we alle vragen en antwoorden over de totaalrenovatie van de Mimosawijk - deel infrastructuur.
Waarover gaan de plannen?
De totaalrenovatie van de Mimosawijk - deel infrastructuur - gaat over de heraanleg van de wegen, de vernieuwing van de riolering en de
opwaardering van de omgeving en het openbaar groen.
Met deze werken krijgt de wijk een kwalitatieve, groene en ecologische inrichting die mooi aansluit bij de nieuwe woningen. Bij de renovatie van de Mimosawijk is er aandacht voor:
- Meer groen: de wijk wordt groener en natuurlijker.
- Respect voor erfgoed: we houden rekening met de waardevolle gebouwen en plekken.
- Goede woningen: we zorgen voor kwaliteitsvolle en aangename woningen.
- Energiezuinig: de woningen verbruiken minder energie.
- Hergebruik: materialen krijgen een tweede leven waar dat kan.
- Duurzaam bouwen: we kiezen bewuste en milieuvriendelijke materialen.
Hoe zal de wijk veranderen?
De Mimosawijk is nu een typische tuinwijk. Groen en rustig, maar de wegen en riolering zijn dringend aan vervanging toe. Het nieuwe masterplan geeft de wijk een frisse start. Het behoudt de groene charme, maar voegt er veilige wegen, meer wandel- en fietspaden en nieuwe verbindingen aan toe. De wijk wordt open, leefbaar en klaar voor de toekomst.
Hoe wordt het verkeer geregeld?
Vandaag rijden auto’s overal door de wijk. In de nieuwe plannen worden auto’s vooral geleid langs enkele hoofdstraten. Woonstraten worden verkeersluw en veilig. Voor fietsers en voetgangers komen er duidelijke routes. Zo kun je vlot naar school, de winkel of de bushalte.
Wat gebeurt er met groen en water?
De riolering wordt volledig vernieuwd. Regenwater verdwijnt niet langer meteen naar de straatriolering, maar wordt opgevangen en kan rustig in de bodem zakken. Hiervoor komen wadi’s (greppels), groenzones en andere slimme oplossingen. Ook de groenzones worden flink uitgebreid. Er komen meer bomen voor schaduw en verkoeling, struiken en bloemen voor sfeer én biodiversiteit. Het resultaat? Een wijk die beter bestand is tegen hitte en regen, en tegelijk mooier en gezelliger wordt.
Hoe zullen de straten er straks uitzien?
De straten krijgen een nieuw dwarsprofiel. Dat betekent: smallere rijbanen voor auto’s, brede stoepen en veilige fietspaden. Langs de straten komen groenzones en bomen. Hierdoor wordt het niet alleen veiliger, maar ook aangenamer om buiten te zijn. De straat wordt weer een plek om elkaar te ontmoeten, niet enkel een doorgangsweg.
Welke materialen worden er gebruikt?
Woonsprong en de ontwerper kiezen voor duurzame en mooie materialen. Denk aan waterdoorlatende klinkers en beton. Die materialen gaan lang mee, passen bij het karakter van de wijk en laten regenwater makkelijker wegvloeien. Zo zorgen ze voor een warme en natuurlijke uitstraling.
Waarom wordt het voetpad bij de Lotuslaan 1–27 verplaatst naar de kant van het Sprookjespad? Is het niet onveilig en onaangenaam dat auto’s zo dicht langs gevels en toegangen rijden?
Na de bewonersvergadering vond een overleg plaats met de stadsdiensten en het studiebureau, wat heeft geleid tot een aangepast profiel voor de Lotuslaan.
Daarbij is rekening gehouden met deze vraag:
• De rijweg wordt verbreed tot 5 meter (i.p.v. 4,5 meter)
• Aan de zijde van huisnummers 13 t.e.m. 29 komt een verbreding van de zoomweg tot 1,5 meter
We benadrukken dat aan de overzijde van de straat wel een volledig afgescheiden voetpad wordt voorzien.
Bovendien verandert de verkeerssituatie grondig: de Lotuslaan wordt een doodlopende straat met uitsluitend plaatselijk verkeer, terwijl ze vandaag nog veel gebruikt wordt als sluipweg. Door het maken van een knip aan de Guldensporenlaan zal de situatie grondig wijzigen.
Waar kunnen de bewoners van de Lotuslaan parkeren als er een parkeerverbod in de straat geldt?
In het ontwerp zijn meerdere parkeerhavens voorzien. De meeste garageboxen verdwijnen en worden vervangen door openbare parkeerplaatsen.
De Guldensporenlaan wordt afgeknipt. Hierdoor worden de Lotuslaan en Edelweislaan doodlopend. Kan dit anders?
De Guldensporenlaan (of een deel ervan) kan niet behouden blijven. Dit is beslist op provinciaal niveau. Ook een doorsteek maken is niet mogelijk, omdat daar de opengelegde rivierbedding komt.
Er zal geen lijnbus meer rijden door de wijk. Kan dit herbekeken worden?
Deze beslissing werd genomen door de Lijn, Woonsprong zit hier niet in tussen.
Wat gebeurt er met de schoolbus die via de Guldensporenlaan en de Lotuslaan naar de Clivialaan rijdt, naar de BUSO school?
Voor deze verbinding zal een alternatieve oplossing moeten gezocht worden in overleg met de school, Woonsprong en de Stad Oostende.
Zullen de bewoners tijdig geïnformeerd worden over de vervanging van de riolering naar een gescheiden stelsel?
Uiteraard. De bewoners zullen daar ruim op tijd de nodige info over krijgen.